Hverdagen
Middagssøvn
Mange af børnene sover til middag. Larverne sover som udgangspunkt i vores barnevogne i vores barnevognsrum tæt ved huset. Her er skygge og der er altid voksne tæt på.
Pupperne sover som udgangspunkt i shelterne på legepladsen. De sover på små feltsenge i hver sin sovepose. De bliver puttet af en voksen, som sidder hos dem den første halve time. Er de ikke faldet i søvn her, kommer de med op igen. Herefter kigger den voksne jævnligt til de sovende børn.
Er der enkelte sommerfugle, der har brug for en middagslur, er der også mulighed for det.
Vi tilpasser søvnen efter det enkelte barns behov. Nogle af de yngste sover to gange om dagen, mens nogle af de ældste kun har brug for at sove to eller tre gange om ugen. Vi vækker dog tidligst børnene efter halvanden times søvn.
Ret til leg uden voksne
”Børn har krav på muligheden for at brække en arm”, siger Friluftsrådet. Det er vigtigt at børn får lov til at eksperimentere på egen hånd – også selvom det kan betyde at de får småskrammer eller brækker en arm.
Dette syn på barndommen deler vi hos Onkel og Tante. Vi mener, at børn har brug for at lege uden konstant voksenopsyn og har brug for at eksperimentere og prøve grænser af på egen hånd. Børn skal have lov til at få blå mærker, småskrammer, blive våde, brænde sig på brændenælder og stikke sig på tidsler. De skal have lov til at røre ved døde dyr og klatre højt op i træerne, smage på jord og røre ved en slimet skovsnegl.
Børnene har brug for disse oplevelser for at udvikle deres dømmekraft, selvværd og motorik. Hvis vi i bedste mening tager denne mulighed fra dem, får de ikke lært at tage vare på sig selv. Hvis vi konstant stopper dem, når de udfordrer egen formåen eller undersøger ting, der undrer dem, begrænser vi også deres udvikling.
Naturen er en fantastisk ramme til at udvikle sig som menneske. Den er vild og uregerlig med en masse spændende udfordringer uanset om man er lille bitte eller er nået til sidste fase i livet.
Med dette udgangspunkt betyder det, at vi som medarbejdere lader børnene lege alene i små kroge rundt omkring på legepladsen. Vi svæver selvfølgelig over vandene, så vi hele tiden har en fornemmelse for, hvor børnene befinder sig og om de behandler hinanden ordentligt. Men de får lov til at gå på bjerget, selvom det er fuldt af brændenælder og man så lærer, at lige de der planter, skal man måske ikke røre ved uden handsker. De får lov til at klatre højt op i træerne og opleve udsigten, som pludselig er helt anderledes. De får lov til at pille ved de døde dyr og undersøge dem – der er plads til at undres og få en snak med de voksne og de andre børn, om det de ser og mærker. Ja, børnene her får lov til at være tæt på naturen og bliver fulde af mudder, sand og skønne oplevelser.
Vores dyr
”Neeej, slagter I kaninerne?” hører vi ofte fra nye forældre og gæster i huset. Ja, det gør vi, og vi slagter også gederne og hønsene. Vores dyr er brugsdyr. Vi vil gerne holde dyr for at give børnene nogle anderledes oplevelser.
Børn, der til daglig omgås dyr får en sanselig og praktisk oplevelse og læring, som ikke kan skabes via bøger og digitale medier. Dyr er en konkret måde at opleve verden på. Vi har børnene med til at fodre og muge ud hos dyrene. De har også alle en weekend om året, hvor de skal passe dyrene. Børnene oplever på den måde, hvor meget det kræver af os mennesker at give dyrene ordentlige forhold.
Dyrene giver børnene en sanselig tilgang til verden. Dyrene kan være bløde eller stikkende. De kan lugte meget eller lidt. Det friske halm dufter, mens det beskidte lugter. Fåret uld føles anderledes end kaninens pels.
Når børnene dagligt er sammen med dyr, lærer de at aflæse deres signaler. De oplever at dyrene kommer hen til dem, hvis de sidder stille og løber væk, hvis de selv er vilde. Den viden børnene får igennem oplevelserne med dyrene, kan de til en vis grad overføre til forholdet mellem mennesker. Børnene får derved bedre redskaber til at skabe relationer til de andre børn. Dyrene er gode at fortælle hemmeligheder til. Man kan sidde længe og kæle med en kanin og fortælle om de ting, der kan være lidt trælse.
Børnene får luft til en meget tålmodig tilhører – og har man først fortalt det til et dyr, kan det være lettere at fortælle det til en voksen bagefter.
Børnene oplever liv og død som noget naturligt i vores dyrehold. De ser dyrene parre sig, få børn og de oplever, at dyrene bliver slagtet. Børnene får lov at deltage i alle processerne. De får lov til at røre ved de døde dyr, puste i luftrøret, så lungerne bliver pustet op og holde et hjerte i hånden. Her bliver der lejlighed til at snakke liv og død også i forhold til mennesker. Børnene får et naturligt forhold til livets store emner.
… og vi spiser også vores dyr. Børnene oplever, at kødet kommer fra rigtige levende dyr. At vi har et stort arbejde med pasning af dyrene, før vi får kød på bordet. Etik og dyrevelfærd er på dagsordenen allerede før børnene kommer i skole. Det er ok at spise et dyr, hvis vi bare har givet det et godt liv først.
Vi har både høns, kaniner, får, geder og en kat – og om sommeren har vi også ænder.
Udeliv
Vi tilstræber at alle børn får nogle gode udendørs oplevelser hver dag. De ældste mere end de yngste. Udelivet er en vigtig del af livet hos Onkel og Tante.
Udeliv er både oplevelsen af at være ude og opleve årstidernes skiften, vinden i håret, solen på huden og se snefnuggene dale. Det er også at komme tæt på naturen og få naturforståelse.
Det kan være ture ud i naturområder, hvor man undersøger området eller det kan være aktiviteter hjemme hos Onkel og Tante, både i naturværkstedet, i bålhytten og på legepladsen, ligesom det handler om samværet med dyrene på vores legeplads.
Traditioner
Hos Onkel og Tante har vi en række traditioner, der giver genkendelighed i løbet af året. At noget er tilbagevendende giver tryghed for børnene.
Vores traditioner er:
Børnefødselsdage
Vi tager ikke hjem privat til børnefødselsdage, men fejrer barnet hos Onkel og Tante. Fødselsdagsbarnet hjælper med at hejse det store flag op i flagstangen og vælger dagens menu til middag. Vi synger fødselsdagssang, og barnet får en lille gave, lavet hos Onkel og Tante. Forældre og søskende er velkomne til at deltage i fødselsdagsfesten hos Onkel og Tante. Man har selvfølgelig også mulighed for privat at invitere nogle gæster med hjem fra Onkel og Tante og holde fest derhjemme.
Spis sammen (november)
Vi har spis sammendage, hvor alle børn kommer med deres familie. De tilknyttede onkler og tanter deltager ligeledes (evt. med deres familier). Her lærer vi hinanden bedre at kende og laver i fællesskab maden. Spis-sammen ligger i nogle særlige uger, hvor vi arbejder omkring kultur i et andet land. Vi mødes kl. 17.00 og er færdige ca. kl. 19.00.
Fastelavn (februar)
Lygtefest (marts)
Arbejdsdage (april)
Besøg af påskeharen og påskefrokost (påske)
Admiral overnatning (maj/juni)
Onkel og Tante har en årlig tur for alle børnene i 5-års-gruppen. Turen er altid en torsdag i maj eller juni og starter med børnene møder ind med deres pakkenelliker til frugt. Efter frugt køres man ud til startstedet. Man cykler på tur og kommer tilbage til Onkel og Tante efter kl. 17.00. Man spiser aftensmad sammen og sover hos Onkel og Tante i shelters på legepladsen. Dagen efter spiser man morgenmad i admiral-gruppen, inden man slutter sig til de andre igen.
Tur til vandeksperimentariet (juni)
Onkel og Tante's fødselsdag (august)
Grillaften(august)
Bedsteforældredag (september)
Julestart (december)
Lucia (december)
Juleafslutning (december)
Vi danser og synger julesange udenfor. Vi spiser risengrød, hvor der er gemt en mandel i. Om eftermiddagen er der æbleskiver samt kaffe og te til børn, forældre og søskende. Denne dag hejser vi også vores nye Grønne Flag, som vi har arbejdet for i løbet af året.